Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

VŠB-TUO byla součástí pařížské výstavy Retromobile

VŠB-TUO byla součástí pařížské výstavy Retromobile
Restaurátorská dílna Fakulty strojní VŠB-TUO reprezentovala univerzitu v únoru na pařížském veletrhu Retromobile. Restaurátorská dílna byla součástí expozice věnované značce Tatra.

Zájem o expozici byl enormní. Lukáš Kudrna z Katedry výrobních strojů a konstruování navštívil výstavu už loni jako host. Letos už ale přišla nabídka od kolegů z  kopřivnické společnosti zabývající se restaurováním veteránů a stavbami prototypů. „Vystavovali jsme námi vyrobené díly na osobní automobil Tatra 87. Jednalo se o popelník, hlavici řadicí páky, kliku otevírání střešního okna a vnější kliky od dveří, které jsme vyrobili s odděleními PROTOLAB a Katedrou metalurgie a slévárenství z Fakulty materiálově-technologické,“ říká Lukáš Kudrna. Jeden pár dveřních klik byl vyroben 3D tiskem z nerezové oceli, druhý pár byl vyhotoven odléváním ze šedé litiny. Krom povrchových úprav, tzv. chromování, bylo všechno navrženo a vyrobeno na VŠB – Technické univerzitě Ostrava.

Odborné návštěvníky nejvíce zajímala Tatra 77 a Tatra 87. Ty jsou zajímavé svou koncepcí a aerodynamickou karosérií. „Auto má osmiválcový motor uložený za zadní nápravou. Co se týká karosérie, tak ta byla v době svého vzniku výjimečná,“ dodává mladý vědec. Tatra si zvolila svou vlastní cestu a i dnes si ji nemůžete splést s žádnou jinou značkou, je velmi ceněná u sběratelů z celého světa. „Bez nadsázky se dá říct, že Tatra má nejlepší jméno ze všech českých výrobců automobilů, co se sběratelství týká.“ Na stánku se zastavovali sběratelé ze Spojených států, z Francie, z Anglie, Irska, Nizozemska nebo Polska a obdivovali přítomná vozidla.  Na stánku se zastavil i prezident asociace FIVA (Mezinárodní federace historických vozidel), Tiddo Bresters nebo Rudi Mattoni.

Laickou veřejnost nejvíce zajímalo, kde se Tatry vyráběly a vyrábí, proč má tři světlomety a jestli značka stále existuje. Dotazy se týkaly i porovnání už zmíněných klik. „Prezentovali jsme také celý postup Reverse Engineeringu, od originálních dílů přes polotovary až k finálnímu výrobku. Návštěvník zjistil, jak výroba takových dílů probíhá,“ doplňuje Lukáš Kudrna. Lidem se líbilo, že něco takového existuje na vysoké škole, považovali to za velmi užitečný krok do budoucna, kterým udržování kulturního dědictví i v této podobě určitě je.

Z výstavy si krom zážitků přivezli Lukáš Kudrna a Daniel Kaminský, student 2. ročníku Fakulty strojní, také spoustu kontaktů a s nimi i možnost spolupráce. „Předjednány máme spolupráce v tuzemsku i v zahraničí – například ve Francii a Německu. V nejbližší době bude startovat projekt stavby funkční repliky vozidla Tatra,“ přibližují. Auto bylo vyrobeno pouze v jednom prototypu a je považováno za předchůdce VW brouk. Vozidlo se bude vyrábět pro muzeum v americkém Nashvillu a Fakulta strojní se na ní bude podílet. Předjednaná je i přednáška s panem Pavlem Malaníkem, který je konstruktérem a majitelem motocyklu Torpédo V4 (1909) a NGL 1909 J. A. P., které navrhl a vyrobil podle dochovaných fotografií – vdechnul tak život do již neexistujících strojů. Přednáška je plánovaná na začátek června, její součástí bude i jízdní ukázka.

 

 

Vloženo: 26. 2. 2020
Kategorie:  Tiskové zprávy
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět