Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Úspěšný volitelný předmět díky 4D konstruování

Úspěšný volitelný předmět díky 4D konstruování
Volitelné předměty Katedry 340 na FS VŠB-TU nenabízi studentům pouze možnost získat potřebné kredity, ale také dovednosti pro praxi.

Představte si, že můžete navrhnout součástku, jejíž model se přizpůsobí jakýmkoli požadavkům pro splnění její funkce. Zní to jako sci-fi? Na Fakultě strojní VŠB-TUO se to stává realitou a začíná to u nenápadného volitelného předmětu Grafické systémy II na Katedře konstruování.

Předmět Grafické systémy II se stal volitelným v roce 2013. Cílem bylo nabídnout předmět přesně na míru studentům, kteří si chtějí prohloubit své schopnosti a dovednosti v konstruování. Očekávání nebyla velká, a tak postupně narůstající zájem velmi příjemně překvapil.

V počátku předmět oslovil jen 6% studentů zapsaných ve 2. ročníku Bc. stupně studia. Po dvanácti letech si však předmět dobrovolně zvolilo víc jak 33% studentů (počítáno včetně detašovaných pracovišť FS a všech forem studia). Největší zájem o předmět je paradoxně u studentů kombinované formy. Je chvályhodné, že lidé, kteří mají již tak náročný rozvrh a čas je pro mnohé nedostatkovým zbožím, si dobrovolně přidávají další výuku. V letošním roce se jedná o 23 studentů ze 40 (tedy 57%).

A co se za tímto úspěchem skrývá? Odpověď je jednoduchá. Zajímavá a pro následnou praxi přínosná výuka. Garantem předmětu je Ing. Tomáš Kubín, Ph.D., který postupem času upravil náplň výuky z prostého ovládání 3D softwaru, na výuku „Konstruování ve 4D“. Čtvrtým prostorem není chvějící se sedačka pod studentem, ani jiné zapojení dalších lidských smyslů. Dimenze navíc, která je vyučována na Katedře konstruování, je inteligentní konstrukce.

Co je to tedy ta 4D konstrukce? Představte si, že navrhujete součást pro převod krouticího momentu (ozubené kolo, řemenici, řetězové kolo, …). Místo toho, abyste vytvářeli desítky variant pro různé průměry, počty zubů a způsoby uchycení na hřídel, navrhnete jeden inteligentní model, ve kterém se nachází vše, co potřebujete. Ten se přizpůsobí aktuálním požadavkům průmyslového podniku během několika sekund. Ušetříte tak hodiny práce a získáte flexibilní nástroj pro jakýkoli projekt.

Grafické systémy II jsou jen začátkem cesty do světa moderní konstrukce. Na Katedře konstruování se studenti učí nejen ovládat software, ale především myslet inovativně a kreativně. Děkujeme všem studentům, kteří se nebojí výzev a účastí na tomto volitelném předmětu potvrzují, že jdeme správným směrem.

Vloženo: 30. 4. 2025
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 340 - Katedra konstruování
Zpět