Ústav dopravní techniky se věnuje měření a výpočtům dynamiky pohybu vozidel. Pracoviště disponuje profesionální měřící technikou pro zkušební a vývojové testování jízdních vlastností vozidel Racelogic a to bez ohledu na druh jejich pohonu nebo zaměření. Zároveň také měřící technikou AIM zaměřenou téměř výhradně na motorsport. V minulosti se ústav dopravní techniky Institutu dopravy podílel na zajímavém mnohaletém projektu testování jízdních vlastností vozidel HZS za účelem zvýšení bezpečnosti jejich provozu.
Vývoj studentské formule
Pod hlavičkou Institutu dopravy běží celofakultní projekt týmu studentské formule. V rámci tohoto projektu je provozován skutečný závodní tým, který staví každoročně formuli dle pravidel Formula Student. Již sedmým rokem se studenti a různá pracoviště Institutu dopravy významně podílí na vývoji těchto závodních vozů a chodu celého týmu, včetně účasti na mezinárodních závodech. Vozidlo je z pohledu konstrukčních řešení nabito moderními technologiemi pohonu, elektroniky i hydrauliky nebo pneumatiky.
Měření výkonu závodních vozidel a motocyklů
Ústav dopravní techniky se věnuje měření a ladění vozidel pro závodní použití. Jedná se zejména o zkušební měření v rámci projektů a studentských prací. V rámci této aktivity lze mnohdy narazit na velmi zajímavá laboratorní měření s moderní ale i historickou závodní technikou viz obrázek. Měření a ladění je prováděno na zařízeních v podobě dynamometru a moderní válcové zkušebny výkonu MAHA MSR 500. Měřící standy doplňují diagnostické a měřicí stanice Bosch a MAHA.
Vývoj a konstrukce motocyklů
V rámci výuky na Institutu dopravy lze absolvovat velmi ojedinělé kurzy týkající se konstrukce motocyklů. V projektech řešených na ústavu dopravní techniky vzniklo několik patentovaných konstrukčních řešení a nejeden prototyp motocyklu viz obrázek. Zároveň toto pracoviště spolupracuje s jezdci a týmy motocyklového sportu různého zaměření v rámci zpracování dat nebo s motocyklovými výrobci na vývoji různých konstrukčních řešení formou závěrečných prací.