Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 25. 3. 2021!

Na Fakultě strojní můžete zkusit řídit i vlak

Na Fakultě strojní můžete zkusit řídit i vlak
Na Institutu dopravy Fakulty strojní si můžete svůj dětský sen zrealizovat a stát se, alespoň na chvíli, strojvedoucím vlaku.

Vlaky a vláčky už okouzlily nejednoho kluka. Na Institutu dopravy Fakulty strojní si můžete svůj dětský sen zrealizovat a stát se, alespoň na chvíli, strojvedoucím vlaku. Nebo tento sen změnit ve svou profesi. 

Lokomotivní trenažér i železniční simulátor fungují na Institutu dopravy pro výukové účely. Trenažér, který tvoří pult z lokomotivy Škoda 71E, je napevno zabudovaný v učebně. Jsou k němu připojeny výpočetní systémy, které umožňují obsluhu pultu tak, jak to funguje v reálné lokomotivě. Studenti v rámci svých bakalářských a diplomových prací vytvořili také železniční simulátor, což je přenosné zařízení, a když k němu připojíte notebook, simuluje pohyb vlaku a provoz na železniční trati. Má v sobě připravené ovladače pro řízení vybraných lokomotiv, jejichž řídicí pult se vám zobrazí na monitoru. 

S vývojem lokomotivního trenažéru začal profesor Antonický, který na Fakultě strojní zakládal výuku dopravních oborů. „Pracovali jsme na něm také já a docent Famfulík, obrovský podíl má pak doktor Hranoš,“ přibližuje práci na trenažéru Jaromír Široký. Trenažér se vyvíjel od přelomu tisíciletí, s hardwarovou částí pomáhala firma HS Trans, později UniControls. „Následně jsme jej doplňovali o rozšiřující softwarové části,“ dodává. Simulátor vytvořili inženýři Růžička a Ráb v rámci svých závěrečných prací. „Kolega Růžička vytvořil pult, kolega Ráb doplnil software, kde jsou speciální úpravy pro reálný drážní provoz.“ 

Při simulaci jízdy se studentem spolupracuje ještě pedagog, který funguje jako dispečer či vedoucí posunu. Před vámi je jednokolejná trať s pěti stanicemi, vlak jede podle jízdního řádu. Celá jízda trvá 45 minut a má 25 kilometrů. Dispečer studentovi může do trati vložit mimořádnosti, od zhasnutého návěstidla až po člověka v kolejišti či dítě sedící na okraji nástupiště nebo spadlý strom. „Mimořádnosti do trati vkládáme studentům při zvyšování dovedností postupně, celkem jich tam máme 48,“ říká Jaromír Široký. 

Studenti si tak chodí na trenažér či simulátor zajezdit v rámci výuky odborných předmětů a Institut dopravy spolupracuje také s firmami, jejichž pracovníci, kteří se připravují na povolání strojvedoucího, se na trenažéru či simulátoru učí.  „Pro naše studenty je to i příprava na praxi.“ Jaromír Široký teď připravuje otevřené cvičení, které nebude jen pro jeho studenty, a tak si i ostatní zájemci nejen z řad studentů mohou vyzkoušet, jak se řídí opravdový vlak.  Velký zájem o trenažér a simulátor je také na Dni otevřených dveří, díky čemuž Institut láká ke studiu dopravních oborů.

 

Vloženo: 2. 4. 2019
Kategorie:  Tiskové zprávy
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět